Udvidet forældresamarbejde, giver børn og forældre noget ekstra

Det udvidede forældresamarbejde er et tilbud fra Væksthuset til jer, som handler om at tilbyde en tidlig indsats til forældre med et barn, med særlige behov.

I samarbejdet mellem institution og forældre, skabes der grundlag for en positiv trivsel og udvikling hos barnet.

Indsatserne handler om hyppigere sparring omkring emner, som forældrene er optaget af, omkring deres barns dagligdag, trivsel og udvikling. Det kan også være opstart af støttesystemer i hjemmet, forskellige observationer eller andet.

Dette kan foregå gennem telefonsamtaler, møder i Væksthuset eller hjemme hos forældrene.

Cafeaftner, hvor forældre mødes

Fire gange om året holdes der Cafeaftner, som er en del af det udvidede forældresamarbejde.

Målgruppen er forældre og indimellem er bedsteforældre inviteret.

Pædagogerne holder et kort oplæg om forskellige relevante emner, og bagefter er der mulighed for refleksion over emnet. Aftenens emne giver et fælles udgangspunkt, forståelse og indsigt af de kompetencer og udfordringer jeres barn/barnebarn kan have. Der er også rigtig god tid til at snakke med de andre forældre og danne netværk og udveksle ideer og erfaringer.

Samtaler afholdes efter behov

Væksthuset afholder løbende og efter behov samtaler med jer, omkring jeres barns trivsel, udvikling og læring. I er også ALTID velkomne til at komme og bede om en samtale.

Vi står altid til rådighed for en samtale pr. telefon. Nogle gange foregår disse samtaler ad hoc og andre gange er de planlagte ud fra faste intervaller.

Vi skal alle være med til at sikre barnets udvikling og trivsel. Det er derfor vigtigt, I henvender jer til personalet, hvis der er noget, I er usikre på, undrer jer over eller noget som udfordrer jer i familien. Vi vil også gerne vide, hvis der er noget, I er glade for og som lykkes for jer. Ligeledes vil vi altid henvende os til jer, hvis vi har en bekymring omkring jeres barns trivsel, eller der er sket noget i institutionen, der kan påvirke barnet, og som I skal være opmærksomme på hjemme.