Børnehaven ville ikke have været det samme uden dig - Godt du kom

Relationen er den voksnes ansvar

Barnet skal have en oplevelse af at føle sig anerkendt, set og forstået. Barnet understøttes i udviklingen af handlestrategier, lærer at mestre nogle af de udfordringer, det møder i sin hverdag og skulle gerne tænke sådan her: ”Den der børnehave, den ville altså ikke have været det samme uden mig.”

ICDP er én af de tilgange vi bruger i vores møde med barnet. Den voksne har ansvaret for relationen og gennem faglig relation skal barnet opleve sig set og hørt. Vi justerer os i forhold til barnet, og viser barnet: “Jeg kan lide dig”.

Trygge omgivelser giver barnet mulighed for at fortælle nye historier om sig selv.  Vi går på jagt efter, hvad barnet indeholder og hjælper barnet med, at gamle fortællinger suppleres af nye historier og succesfulde oplevelser.

Barnet skal opleve sig betydningsfuld, mødes med nysgerrighed, anerkendelse og kendskab og opleve pædagoger som betydningsfulde rollemodeller. Vi betragter barnets adfærd, reaktioner og handlinger, som en invitation til at forstå barnets intention. Vi forsøger at være detektiver og undersøge hvad barnet vil ”fortælle os”. Gennem cirkulerende sprog reducerer vi konflikten og giver barnet handlemuligheder til selv at finde sine strategier og lykkedes. Vi inddrager barnet i tolkningen og giver barnet et sprog for det fysiske udtryk.

Børnefællesskaber og venskabsfærdigheder er trædesten til fremtidslivet

Barnets dannelse og demokratisering understøttes, sådan at det bliver en attraktiv stemme ind i et fællesskab – vi giver det trædesten til fremtidslivet.

“Uden andre er vi ingenting” er en sætning vi ofte bruger i Specialbørnehaven Væksthuset. Vi er optaget af, at arbejde hen imod, at det enkelte barn føler sig som en vigtig del af små - som store børnefællesskaber.

Dinogruppen giver barnet et fælles sprog og strategier blandt andet i forhold til venskabsfærdigheder.

Medinddragelse i børnehavelivet prioriteres i Væksthuset

Barnet gives en stemme ind i sin børnehavedag.  Vi møder barnet på deres tegn på interesse, med nærvær, ro, tid og nysgerrighed. Vi ser “med” barnet, dets handlinger og adfærd, som en invitation til at fortælle os noget. Vi giver barnet valgmuligheder og finder løsninger sammen med barnet

Hverdagen i Specialbørnehaven Væksthuset er forudsigelig og genkendelig. Dette betyder, at vi følger barnets initiativer og understøtter dem, vi hjælper barnet til at finde balancen i hvornår, hvilke og hvor mange ideer, som barnet kan følge.

Børnemøder afholdes med barnet. Med udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone, giver vi barnet mulighed for, at have en stemme ind i sit børnehaveliv eksempelvis hvis barnet har ønsker til ændringer i sine daglige rutiner. Indholdet i børnemødet tilrettelægges ud fra barnets kognitive og sproglige niveau. Uanset barnets udtryksform, hjælper vi barnet til at få formidlet sit behov eksempelvis ved brug af visuel støtte.  Der skabes altid en formel stemning af, at barnet og mødet er vigtigt.