Temauger med udgangspunkt i barnets interesser

Emnerne udfoldes på forskellig vis

Læring hos barnet sker på forskellig vis, derfor har vi i Væksthuset en opmærksomhed på at introducere det enkelte barn for forskellige emner og måder at lære og udtrykke sig på. Vi pirrer dets nysgerrighed og fantasi og præsenterer barnet for forskellige materialer.

Velplanlagte aktiviteter, forudsigelighed og gentagelser er en forudsætning for barnets læring. Stemningen og entusiasmen, der er i huset, smitter af på det enkelte barn.

Samarbejde på tværs af stuerne og en fælles plan for hele huset er grundstenene i vores overvejelser omkring emneugerne.  Mindre grupper sammensættes i emneugerne på tværs af stuerne efter både alder, udviklingstrin, gruppedynamik og interesser.

Flow og fordybelse, samt udfordring af udholdenheden og koncentration, er baggrunden for at vi arbejder emneorienteret i perioder.

Succes med aktiviteter der ikke er en rutine

Aktiviteter, der ikke er en del af den trygge og kendte hverdag, kan være svært for nogle børn. Derfor ligger Væksthuset vægt på, at vores aktiviteter skal være tydelige og forudsigelige, så det bliver en succes at prøve nye ting.

Planlægning af aktiviteter tilrettelægges ud fra de 9 h’er:

• Hvad skal jeg lave – indhold
  • Hvorfor skal jeg lave det – skabe mening
  • Hvornår skal jeg lave det – tidspunkt
  • Hvor skal jeg lave det – placering
  • Hvem laver jeg det med – voksne, børn
  • Hvordan laver jeg det – metode
  • Hvor længe skal jeg lave det – tidsperspektiv
  • Hvor meget skal jeg lave – mængden
  • Hvad skal jeg lave bagefter – indhold

Læring om ferskvandsdyr - et eksempel på et emne i temaugerne

Emnerne under temaugerne tager ofte afsæt i fakta omkring emnet. Eksempelvis under emnet ferskvandsdyr, hvor vi taler om hvor dyrene bor, hvordan de formerer sig og hvad de spiser. Vi bruger alle vores sanser til at undersøge fakta, blandt andet gennem: