Skolegårdsbesøg, skoleforberedelse og Dimissionsfest hjælper barnet i overgangen mellem børnehave og skole

Skoleforberedende aktiviteter vægtes højt

Forberedelse og at blive klar til skolestart prioriteres højt i Væksthuset, og har et særligt fokus i foråret inden skolestart.

Forberedelse betyder at Væksthuset gennem forskelige tiltag bygger bro mellem skole og institution for at skabe tryghed i overgangen for barnet. Dette foregår ved at vi tager på  flere besøg på skolerne i tiden op til sommerferien og under disse besøg, forsøger at etablere en relation til det nye sted ved blandt andet at lege på legepladsen og se lokaler samt møde lærer og pædagoger.

Forberedelse betyder også, at lærer og pædagoger fra de forskellige skoler inviteres til at besøge Væksthuset for at få et indblik i barnets nuværende hverdag.

Afrunding af børnehavelivet prioriteres i hverdagen

Afrunding af børnehavelivet har stor fokus i hverdagen i månederne op til skolestart. Vi er optaget af ”tavse emner” – tab af venskaber, overgangsmarkører, hvem der er betydningsfulde voksne og identitet.

Børnemødet  er barnets stemme ind i overleveringsmødet mellem skole, forældre og børnehave. Mødet giver barnet mulighed for at give udtryk for, hvad det er vigtigt, skolen ved – “hvad jeg kan og kan næsten”.

Læs mere om børnemøder her.

Dimissionsfest er årets begivenhed i Væksthuset

Børnehavelivet afsluttes med en dimissionsfest, hvor forældre inviteres med. Vi fejrer, at de kommende skolebørn nu er klar til at afslutte børnehavelivet og er på vej i skole.

Dimissionsfesten er en højtidelig fest, hvor der holdes tale for det enkelte barn og han/hun får udleveret sin billedmappe med billeder af tiden i Børnehaven Væksthuset.

Festen slutter af med kaffe og kage. På vej hjem får barnet overrakt en solsikke, som et symbol på, at det nu har vokset sig stor og stærk og er klar til at afslutte tiden i Væksthuset.

Gensynsfest giver mulighed for at gense gamle venner og bygge bro

Invitation til gensynsfest modtager det enkelte barn inden sommerferien. Festen afholdes i efteråret inden efterårsferien. Både børn og voksne i Væksthuset glæder sig altid til at hilse på ”de gamle” børn og forældre.

Gensynsfesten hjælper til at bygge bro mellem skole og de gamle børnehavevenner – det enkelte barn får lov at gense gamle venner og fortælle om sin skole.  skolebarnet får mulighed for at opleve sin egen udvikling og se, at det er blevet for stort til at gå i børnehave. For eksempel at cyklerne på legepladsen er blevet for små.