Traditioner

Årets gang i Væksthuset

Kulturelle traditioner og aktiviteter har vi mange af igennem året. Til nogle af arrangementerne inviteres forældrene også med. Vi fordyber os i traditionerne som er en del af børnehavelivet, og breder dem ud både faktuelt og kreativt.

Væksthuset bruger gennem hele året tid på kreative projekter, der passer til årstiderne. Dette giver barnet mulighed for at få kendskab til forskellige materialer og måder at sanse og udtrykke sig på.

Barnet får vejledt deltagelse og konkret hjælp i den udstrækning, det er nødvendigt for at opnå en oplevelse af, at have produceret noget og været en del af et fællesskab.

Forældrene inviteres til forældrekaffe, hvor barnet kan vise deres børnehave frem og forældrene kan mødes uformelt. Vi klæder os ud til fastelavn, fejrer fødselsdage, holder julemiddage, klipper påskepynt og holder afskeds- og gensynsfester for skolebørnene.

Læs mere om skoleforberedende aktiviteter her på en anden underside.

Hip, Hip hurra det er min fødselsdag

Fødselsdag i Væksthuset er noget særligt - alle bliver fejret, både det enkelte barn og de voksne. Barnet får en oplevelse af at være betydningsfuld og en del af vores lille børnehave-familie. Før selve dagen tegner de andre børn tegninger til fødselsdagsbarnet, og på dagen giver børnehaven en lille ting, som passer til barnets udviklingsniveau.

Fødselsdagen tilrettelægges, så dagen bliver en succes for det enkelte barn. Vi skaber en stemning omkring fødselsdagen for fødselsdagsbarnet - Dit barn bliver mødt af flag og billede af sig selv ved hoveddøren, vi hejser flaget på legepladsen, tænder lys, synger fødselsdagssang, giver en lille gave og barnet får lov til at “dele ud” til hele huset. Sammen finder du og dit barn ud af, hvad han/hun har lyst til at dele ud til sine børnehavekammerater.

Forældrene er velkomne til at deltage, hvis det giver mening for barnet og jer.

Julestemning i Væksthuset er højtidelig

Forberedelserne starter allerede sidst i november, hvor vi varmer op til julemåneden. Juleværkstederne starter op, og juletræsturen, hvor vi finder årets juletræ, finder sted. Vi inviterer gæster til vores julemiddag, og øver os i at have besøg. Vi skaber julestemning med julebag, hvor vi dufter og smager.

Juleaktiviteterne består blandt andet i:

• Juletræstur
  • Pynte op, kreativ – pynte træ
  • Bage pebernødder
  • Læse julehistorie
  • Tur i skoven og samle mos/gran til pynt
  • juledekorationer
  • Julegaver
  • Julemiddag – fint tøj, bordet er dækket med dug og navneskilte, der inviteres gæster (nogle har egen madpakke med)

Aktiviteterne omkring jul tilrettelægges sådan, at det bliver en god oplevelse for det enkelte barn. Barnet deltager i aktiviteterne på egne præmisser og får hjælp fra diverse støttesystemer.