Venskaber, følelser og konflikthåndtering er vigtigt for barnet

Forløbet er tilpasset det enkelte barns udviklingsniveau

"Dinogruppe" er et 12 ugers forløb, hvor barnet deltager i en mindre gruppe. Her er indholdet tilpasset den enkelte gruppes udviklingsniveau. Barnet lærer om venskabsfærdigheder, følelser og konflikthåndtering.

Temaerne og begreberne vises og læres konkret gennem plancher, filmklip, dukkespil, lege og sange. Dukkerne forstørrer forståelsen af problemstillingen og hjælper til at finde løsninger.

Venner har alle brug for

Fællesskab, venskabsfærdigheder og det at være en god ven er en vigtig del af børnehavelivet og barnets trivsel. I “Dinogruppe” lærer man om at dele, bytte, skiftes og hjælpe.

Barnet lærer også at koncentrere sig om at lytte til fælles beskeder, vente på tur og udholde udsættelse af egne behov.

Følelser er vigtige at kunne genkende – hos sig selv og andre

Opdagelsen af følelser hos sig selv og andre kan være svært. Der er en masse forskellige følelser såsom glad, ked af det, vred og stolt.  Vi kigger på hvordan følelserne ser ud, øver os i at spørge ind til kammeraterne – ”er du okay”.

Dinosaurosen Dina og dukkerne Anton og Mette hjælper med konflikthåndtering

Problemer i hverdagen kan være svære at finde ud af at håndtere for børnene. Det kan handle om, hvordan man kommer med i en leg, lytte til den andens svar: ”ja tak” eller ”nej tak” til at lege.

Konkrete eksempler fra konflikter i hverdagen vises og løses med hjælp fra dukkerne Dina, Anton og Mette. Barnet øver sig i at bruge begreberne ”god” eller ”dårlig” løsning, sige ”hjælp mig”.