Opstart

Forventningsafstemning og individuel opstart er i fokus til opstartssamtalen

Opstartssamtalen afholdes inden barnet starter i Væksthuset. Vores fokus er at få planlagt en god opstart for både barn og forældre samt vigtigheden af en forventningsafstemning mellem hjem og børnehave. Relevante samarbejdspartnere inviteres med til dette møde.

Vigtigst er det, at I fortæller os om jeres barn, eksempelvis hvordan det ser ud, når det går godt og hvordan det ser ud når det er svært, samt hvad jeres barn er optaget af. Vi vil også fortælle lidt om Væksthuset, hvordan vi tilrettelægger dagen og tager imod jeres barn. Individuelt tilrettelagt plan for opstarten laver vi også sammen til denne samtale. Om jeres barn har brug for en lang eller kort indkøring så finder vi den løsning, der passer til jeres barn – sammen med jer.

Samtalen indeholder også praktiske informationer omkring blandt andet skiftetøj, madpakke, middagslur og pauser.

Forældre er velkommen på forbesøg i Væksthuset

Forbesøg i Væksthuset er en mulighed for at forældre kan se Væksthuset, inden pladsen accepteres. I tilbydes en rundvisning og en snak med lederen.

Tryghed, sammenhæng og forudsigelighed er vigtige elementer for en god opstart. I kan tage billeder af eksempelvis legepladsen, garderoben og indgangsdøren, så I derhjemme kan se og tale om den nye børnehave.

Opfølgende samtaler afholdes

Opstart, udvikling og trivsel drøftes til en samtale, som vi inviterer til 1-3 måneder efter barnets start i Væksthuset. Vi afholder herefter et møde hvert halve år, eller efter behov.

Trivsel og udvikling i børnehaven er fokus i samtalerne. Vi taler om hvordan vi oplever dit barn, hvor dit barn lykkes og hvad vi hjælper dit barn med. Måske har vi et videoklip, billeder, udviklingsplan eller støttesystemer at vise jer.

Væksthuset tilbyder samtaler og sparring efter behov – dette enten telefonisk, skriftligt eller ved fysiske møder.

Læs mere om det udvidede forældresamarbejde her.